diumenge, 7 de gener del 2018

Seguint el Mestre.- Diumenge I (Cicle B)

Diumenge del baptisme del Senyor


El Diumenge del Baptisme del Senyor és el primer Diumenge del cicle ordinari, però, no sense raó teològica, forma part del cicle de l’Epifania i en certa manera és la seva conclusió. És l’inici i la confirmació de la missió del Messies. La glòria del Senyor es manifesta en Jesús de Natzaret que s’acosta al Jordà i entre els pecadors rep, Ell també, el Baptisme de Joan. El Pare proclama la condició del Servent de Déu com el Fill de la seva predilecció: “Ets el meu Fill, el meu estimat, en tu m’he complagut”. S’indica la presència de l’Esperit Sant en la figura del colom que busca niu i lloc de repòs en a humanitat de Jesús per romandre-hi.

El Baptisme del Senyor es converteix en initium del Misteri de la Pasqua, Ell descendeix al Jordà, el riu que retorna a l’origen (Salm 113,3); és el símbol de la humanitat que se submergeix en la mort de Crist perquè ressusciti a una humanitat nova. La condició de l’home nou és ser fill estimat de Déu amb la participació de l’Esperit Sant (fills en el Fill). El seu Baptisme prefigurava el nostre i per això la col·lecta proclama: “Concediu als vostres fills d’adopció, que han renascut per l’aigua i l’Esperit Sant, de ser sempre dignes de la vostra benevolencia”.

El Baptisme del Senyor es converteix en la primera icona de la gloriosa i vivificant Trinitat de Déu en l’economia salvífica (ad extra): des d’ara sabem quina és la condició de Jesús, el profeta procedent de l'ignot Natzaret, Ell és el Fill estimat de Déu. El Baptisme del Senyor és només el començament del Misteri de la Pasqua, des de llavors Ell es posa al capdavant d’una humanitat pobra i pecadora per conduir-la al Pare pel misteri de la seva Pasqua.

Joan anuncia el qui batejarà amb l’Esperit Sant. El Senyor mateix se submergeix en el Jordà i la Santa Trinitat es manifesta en la veu del Pare i en l’Esperit que “semblant a un colom” davalla sobre Ell.
La segona lectura és fonamental, és l’anunci el kerigma cristià: Jesús de Natzaret és l’Ungit en l’Esperit Sant per alliberar tots els que estaven sota la dominació del mal, Déu era amb Ell.
La teofania del Jordà realitza la profecia del servent de Senyor en la primera lectura i, alhora, del Salm que cantem: “La veu del Senyor es fa sentir sobre les aigües, ve el Senyor sobre les aigües del Jordà”.