dissabte, 29 de juny del 2013

Sant Pere i Sant Pau

Celebrem avui el martiri dels dos grans apòstols de la fe cristiana, morts tots dos a Roma que, des de llavors, esdevindrà la capital del cristianisme; Pere, el pescador de Betsaida, i Pau, fariseu de Tars, teixidor de tendes i ciutadà romà.


Pere serà el deixeble en qui Jesús posarà la seva confiança com a aglutinador de la seva comunitat de seguidors. Era un home llançat, ardorós, capaç de l'entrega més gran però alhora també dels més grans dubtes i incoherències. Malgrat això, el seu amor per Jesús era total i li omplia l'ànima.

"Quan hagueren menjat, Jesús va preguntar a Simó Pere:
--Simó, fill de Joan, m'estimes més que aquests?
Ell li respongué:
--Sí, Senyor, tu saps que t'estimo.
Jesús li diu:
--Pastura els meus anyells.
Per segona vegada li pregunta:
--Simó, fill de Joan, m'estimes?
Ell li respon:
--Sí, Senyor, tu saps que t'estimo.
Jesús li diu:
--Pastura les meves ovelles.
Li pregunta Jesús per tercera vegada:
--Simó, fill de Joan, m'estimes?
Pere es va entristir que Jesús li preguntés per tercera vegada si l'estimava, i li respongué:
--Senyor, tu ho saps tot; ja ho saps, que t'estimo.
Li diu Jesús:
--Pastura les meves ovelles. T'ho ben asseguro: quan eres jove et cenyies tu mateix i anaves on volies, però a les teves velleses obriràs els braços i un altre et cenyirà per portar-te allà on no vols.
Jesús va dir això per indicar amb quina mort Pere havia de glorificar Déu.
Després d'aquestes paraules, Jesús va afegir:
--Segueix-me."
(Evangeli de St. Joan, apèndix, 21:15-19)

Pau no va conèixer Jesús personalment i,, quan la seva doctrina començava a estendre's i a tenir èxit, ell va ser un dels que es va posar a combatre-la amb totes les forces perquè la considerava una greu amenaça per la seva religió jueva. Però un dia tot va canviar. Un dia va trobar-se "de cara" amb Jesús i va comprendre que aquell era el camí de la vida. I es va llençar a recórrer el món per fer conèixer la Bona Nova que a ell l'havia transformat.

Per tot això, jo, Pau, sóc presoner per causa de Jesucrist a favor de vosaltres, els pagans. Segurament heu sentit parlar del do que Déu m'ha confiat a favor vostre, perquè el seu pla es realitzi: per una revelació, ell m'ha fet conèixer el seu designi secret, que ara he esbossat breument. Llegint-ho, podeu adonar-vos de com he comprès el misteri del Crist, que Déu no havia fet conèixer als homes de les generacions passades tal com ara l'ha revelat per l'Esperit als seus sants apòstols i profetes. El designi de Déu és aquest: en Jesucrist, per l'evangeli, tots els pobles tenen part en la mateixa herència, formen un mateix cos i comparteixen la mateixa promesa. I jo sóc servidor d'aquest evangeli pel do de la gràcia que Déu m'ha concedit amb la seva acció poderosa.
A mi, que sóc el darrer de tot el poble sant, ell m'ha concedit la gràcia d'anunciar als pagans les insondables riqueses de Crist i de mostrar a plena llum davant tothom com Déu realitza el seu designi amagat des de sempre en ell mateix, que és el creador de totes les coses.
(Carta de Sant Pau als Efesis 3:1-12)

La icona ortodoxa russa més antiga que es conserva a l'actualitat
representa precisament els apòstols Pere i Pau.
Va ser pintada al segle XI, o sigui que té uns mil anys